Arbetslivserfarenhet och intresseområden

Gedigen erfarenhet inom utbildningssektorn av ledarskap och processledning med tillhörande identifiering av verksamhetens målsättning, analys- och förbättringsarbete, uppföljning samt personal- och budgetansvar.

För mig har teori och praktik alltid gått hand i hand vilket resulterat i en bred erfarenhet, som även den pågående doktorsavhandlingen är ett bevis på. I avhandlingen samverkar olika aktörers synsätt med aktuell forskning och teoretiska ramverk för att nå fördjupad kunskap om deltagares och organisationers behov gällande deltagande i sig samt deltagande med stöd av digitala resurser. 

IKT och Lärande

När datoranvändandet ökade i samhället arbetade jag på en nyligen uppstartad kommunal skola och genom mitt intresse för teknik och olika tekniska lösningar fick jag möjlighet att ingå i en grupp som var organisationsövergripande att bedöma, utveckla och genomföra inköp och uppstart av skolans Mediatek, ett kombinerat bibliotek och datasal med tillhörande kompetent personal, med möjlighet att låna datavagnar, videokameror och andra digital resurser. Genom möjligheten att gå lärarlyften och under ett år tillsammans med kollegor över hela Sveige testa olika digitala mjuk- och hårdvaror samt diskutera och utvärdera fördjupades intresset av den egna verksamheten och de behov olika elevgrupperingar har. Utvecklandet av när lärande kan förstärkas av digitala resurser landade så småningom i en doktorandanställning på Institutionen för data- och systemvetenskap på Stockholms universitet.

Färdigutbildad lärare, dubbellegitimerad för år 1-7 och  år 4-9 inom ämnena matematik, biologi, fysik, teknik och kemi. 

Ledarskap 

Intresse för ledarskap startade tidigt, och förstärktes genom erfarenhet att väljas till ledare av en scoutpatrull med jämnåriga kompisar och upptäckten och förfiningen av “management by chocolate – and lots of it!”. Utvecklade ledarskapsförmågan med att ansvara för brandskyddsinstruktörer ansvariga för ett geografiska området som innefattade Stockholm- och Gotlands län.Arbetade med att systematisera de kunskaper och förmågor som kan vara användbara genom att omarbeta och revidera den utbildning som alla nya ledare tillhörande området behövde gå. och fler liknande uppdrag följde. Som utbildare och pedagog behövs mycket av den varan och det finns alltid något att förbättra.

Skolutveckling

Började tidigt i min lärargärning med att delta i att utveckla och förbättra verksamheten genom att stärka ämnet teknik samt verksamheten Friends (antimobbing). Blev pedagogisk ledare för ett arbetslag på 20 lärare och 180 elever med mer fokus med kommunikation mellan lärarlaget och ledningsgruppen samt operativa uppdrag att utveckla verksamheten genom uppstartat sammarbete med organisationen Komtek (motsvarande kommunal musikskola men med inriktning på teknik). Utökat ansvar inom personalfrågor och budget i och med tjänsten som arbetslagsledare (100%) samt extern redovisning av kvalitetssäkring av verksamheten (Skolinspektionsbesök). 

Analys- och förbättringsarbete inom verksamhetsutveckling

Utöver skolutveckling och arbete inom en verksamhets ledningsgrupp, har jag erfarenhet av att som utomstående identifiera, förtydliga och förbättra befintliga processer samt skapa systematiska system med tillhörande implimentationsarbete, som i mitt arbete som miljösamordnare för samhällsvetenskapliga fakulteten som innefattar 52 institutioner/avdelningar.

Samt år av utvecklingsarbete och utbildningsinsatser inom ideella organisationer. 

Processledning

Precis som med ledarskap har processledning funnits med mig länge, att skapa sammanhang, leda, strukturera och ha överblick för att kunna fördela resurser och uppnå uppsatt mål har följt med som en röd tråd genom livet. Utöver mina erfarenheter från ideella föreningar så var mitt tidigaste yrkessmässiga uppdrag att se över hur elevvårdshälsan kunde omstruktureras där slutprodukten innebar en process med mindre väntetid, minskad administrativt arbete för lärarna samt överlag effektivare användning av resurserna som fanns. Utöver uppdraget som mentor till andra doktorander, som var viktigt men hade ganska liten omfattning, var det senaste större processledaruppdragen att designa ett förslag om hur miljösamordningen för hela Stockholms universitet kunde förändras inklusive en konsekvensanalys av organisationsförändringen. Med mig hade jag då erfarenheten av att vara processledare inom organisationen med uppdrag att omstrukturera arbetssätt för att bättre uppnå mål med tillgängliga resurser parallellt med att identifiera befintliga processer för systematiskt miljöarbete. Organisationsförändringen fastställdes av rektor för SU under 2017.  

Hållbar utveckling

Intresse och engagemang för miljö började tidigt, med att gå med i nystartade miljögruppen på högstadiet och via det arbetet möjlighet att träffa dåvarande miljöminister Anna Lind och berätta om vårt arbete inom återvinning och minskat matsvinn. Gymnasiestudier på naturvetenskapliga programmet med inriktning biologi och biokemi fick jag användning för när möjligheten fanns att under doktorandstudierna även arbeta med uppdraget som miljösamordnare för samhällsvetenskapliga fakulteten. Under de fyra åren utökades arbetsuppgifterna från  praktiskt orienterat arbete med information och stödverksamhet till de 52 ingående institutionerna och deras miljörepresentanter mot strategiskt orienterat arbete som innefattade att ta fram ett arbetssätt med jämnare arbetsfördelning över året samt skapa förutsättningar för att gemensamt ägandeskap över organisationen gällande planering av strategidokument. Uppdraget utökades vidare med att omfatta ansvarsområde för metodutveckling för verksamhetsplanering, såsom kartläggning av brister och behov i miljöorganisationen både från rådande styrdokument och organisationens själv. Numera innefattar intresset av hållbar utveckling inte bara på organisationer utan även på individnivå.